فلسفه ی وجودی
بودجهریزی، فرآیند تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود است. منابع در سازمان میتوانند از جنس مالی، انسانی، نرم افزاری، سخت افزاری، تخصص یا... باشند.
در فرآیند بودجهریزی، هزینهها و درآمدهای برنامهها برآورد میشوند و با زبانی مشترک در کنار هم قرار میگیرند؛ این برآورد به برقراری تعادل و اولویتبندی در میان فعالیتها و برنامهها -که ریشهی پیشرفت سازمان هستند- کمک میکند. همچنین نظام بودجه ریزی به عنوان ابزاری برای مدیریت سازمان، کمک مؤثری به برنامه ریزی، همآهنگی و پایش اقدامات و برنامه های عملیاتی سازمان میکند.
افزون بر موارد یادشده، بودجه ریزی هدفمند، یکی از پایههای پیاده سازی برنامه ی راهبردی است چرا که در آن، منابع سازمان از جمله منابع انسانی و تجهیزات به درستی به اقدامات، تخصیص پیدا میکنند تا تحقق اهداف امکان پذیر شود. افزایش شفافیت و عدالت در تخصیص بودجه، ساده سازی فرآیندهای مالی بودجه و توانمندی در برقراری ارتباط میان عملکرد و بودجه نیز از دیگر نیازهایی است که راه اندازی نظام بودجه ریزی به آنها پاسخ میدهد.
بودجه ریزیِ مبتنی بر عملکرد با هدف افزایش کارآیی و اثربخشیِ به کارگیری منابع، مورد توجه دانشگاه قرار گرفته است. نیاز به مصرفِ به جا و جلوگیری از هدررفت منابع از سویی و محدودیت بودجه به خاطر وابستگی به تصمیمات دولت از سوی دیگر، باعث شده نیاز به مدیریت کردنِ بودجه و آگاهی مدیران از شیوه های نوین بودجه ریزی در توزیع بهینه، اثربخش و منصفانه ی بودجه بیش از پیش احساس شود.
در بودجه ریزی سنتی، اهداف صرفا روی ابزارهای مالی مانند پیشبینی تورم و ابزارهای حسابداری مانند گزارشها در دریافتها و پرداختها استوار هستند و تخصیص منابع، صرفا بر پایه ی نیاز اعلام شده یا قدرت چانه زنی مراکز بودجه است در حالی که بودجهریزی مبتنی بر عملکرد علاوه بر بهینگی و اثربخشیِ بیشتر، ویژگیهای زیر را دارا است:
- پاسخگویی مالی و عملیاتی؛
- استناد اعداد و ارقام بودجه به تجزیه و تحلیل تفصیلی عملیات و قیمت تمام شده؛
- پیوند با نظام ارزیابی عملکرد (تخصیص منابع بر پایه ی عملکرد)؛
- همخوانی با حسابداری تعهدی؛
- روشن شدن اهداف خدمت رسانی مراکز بودجه و پیوند آنها با مأموریت سازمان؛
- فراهم کردن پیشنیازهای حسابرسی مالی، حسابرسی رعایت و حسابرسی عملیات.
چگونگی اجرا و اقدامات بودجه ریزی
برای برپایی نظام بودجهریزی، در آغاز شیوهنامه ی تدوین بودجه و کنترل نقدینگی در مرکز تدوین شد، سپس شورای راهبری بودجه تشکیل و این شیوه نامه را با اصلاحاتی تأیید کرد و در نهایت به تصویب هیأت رئیسه رسید. بر پایه ی این شیوه نامه کمیته ی بودجه با حضور نمایندگان مرکز و معاونت های اداری و مالی، آموزش و تحصیلات تکمیلی و همچنین پژوهش و فناوری شکل گرفت. با توجه به شرایط موجود، برای تدوین بودجه ی دانشگاه، مدل قطعی به کار گرفته شده و سازوکار اصلاح بودجه در دورههای زمانی مشخص در آن پیشبینی شد.
اقدامات برای بودجهریزی هرسال از مهرماه سال پیش از آن آغاز میشود؛ در گام نخست، ضوابط تدوین بودجه ی آن سال تهیه و به تصویب هیأت رئیسه ی دانشگاه میرسد؛ سپس از مراکز بودجهی دانشگاه درخواست میشود تا برنامههایشان را به مرکز ارائه کنند. همزمان با تخمین درآمدهای عمومی و اختصاصی دانشگاه برای سال پیش رو و توجه به ارزیابی عملکرد مراکز، سقف بودجهی هرکدام اعلام میشود؛ پس از اعلام برنامه ها و اقدامات، نشستهایی با مراکز بودجه برگزار میشود تا تفاهمنامه های بودجهی شماره 1 آنها تدوین و ابلاغ شود.
اقدامات انجام شده
- ارائه ی تحلیل بودجه ای و مالی به هیأت رئیسه ی دانشگاه با هدف کمک به تصمیم گیری؛
- تخصیص بودجه ی تشویقی دانشکده ها با هدف جذب کمک برای دانشگاه و افزایش ابلاغ اعتبارات؛
- برگزاری جلسات منظم با مراکز بودجه برای تدوین تفاهم نامه ی عملکردی آنها؛
- تعیین خط مشی و سیاست ها و پیشبینی تأمین، تخصیص و هزینه کرد؛
- تخصیص بودجه ی به دانشکده ها برای اجرای برنامه های راهبردی؛
- تصمیم سازی و ارائه ی گزینه هایی برای توسعه و تنوع منابع به هیأت رئیسه؛
- هماهنگی با معاونت اداری و مالی برای تنظیم تفاهم نامه های بودجه ی هر سال تا پیش از اسفندماه سال پیش از آن؛
- آماده سازی بستر مناسب بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد.
- همکاری در راه اندازی سامانه ی برخط گزارش عملکرد بودجه؛
- افزایش شمار مراکز بودجها ی که تفاهم نامه ی بودجه امضا میکنند؛
- همکاری در برپایی پیشخوان مالی در سامانه ی یاد.
اقدامات آتی
اقداماتی که برای تکمیل نظام بودجه ریزی پی گرفته خواهند شد عبارتند از:
-
پیگیری اجرای پروژه ی نرم افزاری بودجه ریزی مکانیزه ی دانشگاه؛
-
برپایی و راهاندازی خزانه ی متمرکز در دانشگاه؛
-
شناسایی جزئیتر برنامه ها و اقدامات؛
-
همکاری در اصلاح سامانه ی مالی و همخوانی آن با نیازمندیهای نظام بودجه ریزی؛
-
برپایی سامانه ی برآورد قیمت تمامشده ی خدمات و خروجی های مراکز بودجه؛
-
تهیه ی گزارش برای رایزنی با سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر نهادهای بالادستی؛
-
استفاده از نرم افزارهای برخط برای گرفتن گزارش عملکرد از واحد مالی؛
-
ایجاد ارتباط بین بودجه و ارزیابی عملکرد برنامه ها؛
-
تهیه ی برنامه ی هزینه ای سه ساله؛
-
برقراری پیوند نظام بودجه ریزی با نظام برنامه ریزی؛
-
برقراری پیوند نظام بودجه ریزی با نظام پایش و ارزیابی عملکرد؛
-
برقراری پیوند نظام بودجه ریزی با نظام جامع اطلاعاتی در دانشگاه.
چالشها و نیازمندیها
همراه کردن مراکز بودجه در تدوین بودجه ی اصولی؛
-
نبود اطلاعات مدون دانشگاه و به روز نبودن اطلاعات موجود؛
-
برقراری پیوند برخط با سامانه ی مالی و گرفتن اطلاعات برای گزارش گیری و تهیه ی گزارش عملکرد بودجه؛
-
شناسایی منابع مالی جدید؛
-
تدوین بودجه ی تفصیلی دانشگاه بر پایه ی بودجه ی مراکز؛
-
برقراری ارتباط درست بین ارزیابی عملکردهای مراکز بودجه و منابع تخصیصی به آنها؛
-
تدوین استانداردهای هزینه ای برای تنظیم بودجه کارآ و اثربخش؛
-
همراهی و کمک بیش از پیش هیأت رئیسه و مراکز بودجه برای بهبود عملکرد نظام بودجه ریزی؛
-
آگاهی دادن به مراکز بودجه درباره ی چگونگی هزینه کرد بودجه های تملک و هزینه ای؛
-
یافتن راهکاری برای اطمینان از هزینه کرد بهینه ی بودجه در راستای اهداف راهبردی؛
-
جهت دهی بودجه ی تدوین شده به سمت برنامه ی راهبردی.
به کارگیری بهینه از منابع محدود مالی که از نتیجه پیوند میان عملکرد و تخصیص منابع حاصل می شود.
-
کمک به تصمیم گیری واقع بینانه بر پایه ی تحلیل داده های مالی که با دسترسی برخط توسط سامانه ها صورت میگیرد.
-
تنظیم درست و به هنگام بودجه تفصیلی دانشگاه در هر سال.
-
شفافیت مالی بر پایه ی واقعیت هزینه کرد که پاسخگویی را آسان کرده و منجر به آسان شدن پایش و به دنبال آن قابلیت اتکا به اطلاعات سامانه های مالی میشود.
-
توزیع بودجه مبتنی بر ارزیابی عملکرد و در راستای برنامه ی راهبردی و برچیده شدن اثر قدرت چانه زنی در تخصیص بودجه.
-
تهیه ی نقشه ی هزینه کرد دقیق بودجه که در آغاز هر سال با استفاده از تبادل تفاهم نامه ها صورت میگیرد.
-
افزایش ظرفیت جذب بودجه در مراکز بودجه ی دانشگاه و به دنبال آن به کارگیری بهینه ی منابع در آنها.