نظام پایش و ارزیابی عملکرد
فلسفه ی وجودی
پایش و ارزیابی بخش جدایی ناپذیر اجرای هدفمند برنامه ها هستند. پایش علاوه بر دادن اطمینان خاطر از حرکت بر مدار برنامه میتواند میزان همخوانی برنامه ها با اهداف را نیز در درازای زمان و تغییرات پیرامونی نمایان کند و نشان دهد که آیا برنامه ها نیاز به اصلاح دارند.
در دانشگاه نیز پس از برپایی نظامه ای برنامه ریزی و بودجه ریزی، باید حلقه ی سوم و کامل کننده ی زنجیرهی پیاده سازی برنامه ی راهبردی یعنی نظام پایش و ارزیابی عملکرد برپا و راه اندازی شود. نظام پایش و ارزیابی عملکرد با نشان دادن مغایرت در عملکرد -که نشان دهنده ی جهت نادرست حرکت برنامه ی عملیاتی یا سرعت نامطلوب آن است- و یا مغایرت در بودجه –که نشان دهنده ی تخمین نادقیق بودجه ی درخواستی برنامه است- دو نظام دیگر را پشتیبانی میکند. به این ترتیب، پایشِ برنامه ی پیشین، مبنای برنامه ی آینده قرار میگیرد.
چگونگی اجرا و اقدامات
پایه های نظام پایش و ارزیابی عملکرد عبارتند از:
-
جامعیت: ارزیابی و پایش اجرای برنامه ها باید در کنار همخوانی منابع صرف شده با دستاوردهای برنامه، امکان ارزیابی میزان همخوانی دستاوردها با اهداف میان مدت و بلندمدت را نیز با توجه به تغییرات پیرامونی و شرایط اجرای برنامه، میسر سازد.
-
به روز بودن: زمان در برنامه ریزی عنصری کلیدی است؛ به همین خاطر تصمیم گیری به موقع برای اصلاح احتمالی برنامه، ارزش ویژهای دارد؛ و این مهم بدون وجود یک سامانه ی پایش به روز امکان پذیر نیست.
-
درستی اطلاعات: اطلاعات موجود در سامانه ی پایش، پایه ی تصمیم گیری برای بازنگریها است؛ بنابرین درستی و قابل اتکابودنِ این اطلاعات، اصلی خدشه ناپذیر است.
در راه برپایی و راه اندازی نظام پایش و ارزیابی، انجام موارد زیر مورد توجه بوده است:
-
تعیین شاخص های ارزیابی؛
-
داشتن مقدار فعلی و تعیین مقادیر نشانگاه ها برای هر یک از شاخصها؛
-
ایجاد بستر مناسب برای گردآوری اطلاعات در مورد تغییر مقادیر واقعی شاخصها و تحلیل روند تغییرات؛
-
تدوین نحوه ی گزارشگری شامل نوع محتوا، فرم، زمان و نحوه ی ارائه ی گزارش. (در فعالیت گزارشگری، افزون بر ارائه ی گزارش های زمان بندی شده، برگزاری نشست های دوره ای مانند دیدارهای فصلی برای درمیان گذاشتنِ آموخته ها، از سازوکارهای ضروری است.)
چالش ها و نیازمندی ها
ایجاد زیرساخت اطلاعاتی گزارش گیری و همچنین جلب اعتماد و همراهی همه ی نهادهای دانشگاه به اینکه وجود این نظام برای پیشرفت دانشگاه ضروری است، از دیگر پیشنیازهای راه اندازی این نظام است.
دستاوردهای مورد انتظار
پس از راه اندازی نظام پایش و ارزیابی عملکرد، سازوکار چرخه های یادگیری که کمک بزرگی به بروز رسانی برنامه ها میکند، فعال میشود. وجود این نظام بخشی از پیش نیازهای برنامه ریزی غیرمتمرکز را نیز فراهم میکند. همچنین بروندادهای سامانه های این نظام میتوانند به برنامه ریزی در زیرسامانه های گوناگون مدیریت سرمایه های انسانی در دانشگاه نیز کمک کند.افزون بر آن، راه اندازی این نظام به تعامل و همکاری سازنده ی معاونت ها و مدیریت های دانشگاه به عنوان توسعه دهندگان سیاست های راهبردی و ناظران موازین اجرایی کمک شایانی خواهد کرد.
سامانه ی یکپارچه ی اطلاعاتی
فلسفه ی وجودی
سامانه ی یکپارچه ی اطلاعاتی در سازمان، یک ابزار ارزشمند و کارا و یک بخش جدایی ناپذیر در فرآیندهای کاری سازمان به ویژه فرآیند برنامه ریزی راهبردی و همچنین پیاده سازی آن است.
تصمیم گیری های چابک و به هنگام و نیز برنامه ریزی هدفمند، نیازمند داشتن دسترسی به داده ها و اطلاعات درست، دقیق، معتبر، قابل اتکا و یکپارچه ای است که به عنوان داده های پایه و اطلاعات فرآیندی سازمان، در سامانه های اطلاعاتی برساخته میشوند. وجود سامانه ی یکپارچه ی اطلاعاتی، دسترسی به داده ها و اطلاعات همگن و همگون را بدون نیاز به راستی آزمایی و اعتبارسنجی، با کمترین افزونگی داده فراهم و پایش برخط عملکرد سازمان را ممکن میکند.
طراحی و برپایی نظام مدیریت یکپارچه اطلاعات دانشگاه (یاد) به عنوان راهکاری زیرساختی برای پشتیبانی از نظام های سه گانهی برنامه ریزی، بودجه ریزی و نیز پایش و ارزیابی عملکرد و همچنین به عنوان یکی از اولویت های تعیین شده در برنامه ی راهبردی دانشگاه، در دستور کار مرکز قرار گرفته است.
پیش از شروع پروژه طراحی نظام یکپارچه اطلاعات، نبود یکپارچگی در سامانه های اطلاعاتی یکی از کاستی های نظام مدیریتی در سطح دانشگاه به شمار میرفت. همچنین پاسخ به درخواست های پرشمار وزارت عتف و دیگر سازمان ها و نهادهای سیاستگذار برای ارائه ی آمار و اطلاعات وضعیت دانشگاه و عملکرد آن، وقت زیادی را از کارشناسان و مدیران دانشگاه برای تولید گزارشهای درخواست شده، میگرفت. مهمترین مسائلی که دانشگاه در این زمینه با آن روبرو بود و اکنون نیز بعضی از آنها هنوز برقرار است، عبارتند از:
-
وجود بیش از ۵۰ سامانه ی اطلاعاتی گوناگون و پراکنده و بعضاً نبود پیوستگی مورد نیاز میان آنها؛
-
نبود دسترسی ساده و راحت به داده های درست و دقیق و نیز اطلاعات عملیاتی و فرآیندی قابل اتکا؛
-
نبود دسترسی به گزارشهای آماری و تحلیلی دقیق، یکپارچه و هماهنگ در زمان مناسب؛
-
نبود سهولت در برنامه ریزی مبتنی بر داده های عملکردی؛
-
نبود امکان ارزیابی نتایج دقیق حاصل از اجرای برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت دانشگاه؛
-
نبود امکان برنامه ریزی نظام مند و یکپارچه متناسب با شرایط روز؛
-
زمانبر بودن و پیچیدگی فرآیندهای کاری؛
-
کاهش دقت و افزایش خطا و بهره وری پایین در نظام اجرایی؛
-
نبود استفاده بهینه از امکانات، منابع و ظرفیت های اطلاعاتی در دسترس در سطح دانشگاه.
بررسی ها نشان میدهد که باوجود مشکلات اشاره شده، تاکنون اقدام اساسی در سطح دانشگاه برای برطرف کردن این مشکلات انجام نگرفته است. فعالیت های انجامشده نیز بیشتر مقطعی و بر پایه ی نیازهای بخشهای گوناگون سازمان بوده است.
چگونگی اجرا و اقدامات
یکپارچگی، ویژگی پایه و ارزشمند سامانه های اطلاعات سازمانی است که برآمده از ابعاد و لایه های گوناگون از جمله زیرساخت، فناوری، بستر توسعه، پایگاه داده، برنامهی کاربردی، فرآیندها و نیز ساختار سازمانی و فیزیکی سازمانها است. موارد یادشده سبب پیچیدگی در طراحی این سامانه ها میشود. در نتیجه طراحی، برپایی و راه اندازی سامانه ی یکپارچه ی اطلاعات سازمانی، نیازمند تأمین منابع مالی فراوان، نیروی انسانی متخصص و نیز صرف زمان زیاد است، ضمن آنکه به بار نشستن پروژه، بسیار به شرایط سازمان، ظرفیت پذیرش و آمادگی سازمان وابسته است.
به همین خاطر تصمیم بر آن شد که برای تأمین اطلاعات مورد نیاز برای برپایی نظامهای سه گانه ی برنامه ریزی، بودجه ریزی و پایش و ارزیابی عملکرد، در گام نخست، پیاده سازی سامانه ی یاد که از نوع سامانههای هوش سازمانی به شمار میآید، در دستور کار قرار گرفت تا با دسترسی به پایگاه های داده در نهادهای گوناگون دانشگاه، تصویری کلان و شفاف از فعالیت های دانشگاه پیش روی مدیران میانی و ارشد دانشگاه قرار دهد.
اقدامات انجام شده
در راه دستیابی به یک سامانه ی یکپارچهی اطلاعاتی تاکنون گامهای زیر برداشته شده است:
-
تهیه ی شناسنامه ی سامانه های اطلاعاتی دانشگاه برای شناسایی ویژگی ها و کارکردهای سامانه های موجود؛
-
تهیه ی نقشه ی سامانه های اطلاعاتی دانشگاه برای شناسایی نیازهای ارتباطی سامانه ها؛
-
تعریف پروژهی مطالعات امکانسنجی و طراحی ساختار سامانه ی هوش سازمانی در سطح دانشگاه؛
-
تهیه بسته ی نرمافزاری مکمل به عنوان ابزار پیادهسازی برنامه ی راهبردی با اهداف دوگانه:
-
پیادهسازی سامانه یکپارچه اطلاعاتی نظام های برنامهریزی، بودجه ریزی و پایش و ارزیابی عملکرد؛
-
به کارگیری در طراحی و پیاده سازی سامانه اطلاعاتی هوش سازمانی برای برطرف کردن کمبودهای اطلاعاتی.
-
-
اجرای پروژه ی پیادهسازی سامانه ی یاد برای مدیریت روابط بینالملل (طرح راهنمای سامانه هوش سازمانی)؛
-
گسترش سامانه ی یاد درسطح دانشگاه شامل:
-
طراحی پیشخوان معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی از طریق دسترسی برخط به اطلاعات سامانه آموزش با همکاری معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی؛
-
طراحی پیشخوان منابع انسانی دانشگاه از طریق دسترسی بر خط به اطلاعات سامانه کارگزینی با همکاری معاونت اداری و مالی؛
-
طراحی پیشخوان پرداخت پرسنلی دانشگاه از طریق دسترسی بر خط به اطلاعات سامانه حقوق و دستمزد با همکاری معاونت اداری و مالی؛
-
طراحی نرمافزار برداشت اطلاعات مورد نیاز مقالات منتشرشده توسط دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه از سایت Scopus.
-
اقدامات آتی
برای تکمیل اجزای سامانه ی یاد نیاز است کارهای زیر انجام شوند:
-
پیاده سازی و توسعه سامانه جامع اطلاعاتی برنامه راهبردی و عملیاتی دانشگاه با همکاری معاونت اداری و مالی؛
-
تدوین و طراحی پروتکل یکپارچه و جامع دادوستد امن اطلاعات به عنوان یکی از مهمترین فعالیت ها در یکپارچه سازی سامانهی اطلاعاتی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
-
طراحی و پیادهسازی درگاه دادوستد امن اطلاعات با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
-
طراحی پیشخوان معاونت پژوهش و فناوری، معاونت دانشجویی و معاونت فرهنگی در سامانه ی یاد از راه دسترسی برخط به اطلاعات سامانه های موجود در معاونت های یادشده؛
-
تکمیل سامانه های مورد نیاز برای پیشبرد برنامه های عملیاتی و راهبردی و همچنین پایش و ارزیابی عملکرد با همکاری نهادهای مسئول در دانشگاه.
چالش ها و نیازها
بررسی ها و تجربه های بهدستآمده نشان از وجود چالش های اساسی در رسیدن به اهداف تعیین شده در این زمینه دارد. مهمترین این چالش ها عبارتند از:
-
تفاوتهای بنیادی در ساختار سامانههای اطلاعاتی موجود در دانشگاه از دیدگاه های زیرساخت، فناوری، بستر توسعه، پایگاه داده، برنامه های کاربردی و نیز سطوح فرآیندی و عملکردی؛
-
پیچیدگی و گستردگی فرآیندهای عملکردی و اطلاعاتی دانشگاه و بخشی نگری در گسترش این فرآیندها؛
-
عدم مستندسازی فرآیندها و رویه های سازمانی؛
-
نبود نظام مدیریت دانش در دانشگاه؛
-
تجربه اندک شرکت های فعال در زمینه فناوری اطلاعات در رابطه با فرآیندهای دانشگاهی؛
-
کمبود نیروی انسانی متخصص در زمینه های مرتبط در سایه نظام حقوق کارکنان؛
-
دشواری و زمانبر بودن ایجاد هماهنگی موردنیاز میان نهادها در زمینه ی دادوستد اطلاعات؛
-
پیچیدگی ذاتی پیاده سازی سامانه های مدیریت اطلاعات و هوش سازمانی از بعد مدیریت تغییر.
دستاوردهای مورد انتظار
-
کمک به تحلیل درونی سازمان و همچنین تخمین توانمندیها و توانایی های سازمان در رسیدن به اهدافِ دیده شده؛
-
زمینهسازی برای توسعه و پیادهسازی سامانهی یکپارچهی اطلاعات دانشگاه؛
-
افزایش توانمندی در گرفتن تصمیمات به هنگام و البته بر پایه ی واقعیت ها؛
-
دسترسی آسان و سریع به اطلاعات قابل اتکای شاخص های راهبردی و عملیاتی؛
-
تضمین درستی کارکرد نظامهای برنامه ریزی، بودجه ریزی و نیز پایش و ارزیابی عملکرد؛
-
پاسخ به نیاز اطلاعاتی ساختار تصمیم سازی، تصمیم گیری و نظام مدیریتی در دانشگاه به ویژه در ابعاد کلان؛
-
کاهش خطا و افزایش دقت و بهرهوری در نظام اجرایی.